Mambo! Eerste dagen in het mooie Tanzania - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van emmaenmaaikeintanzania - WaarBenJij.nu Mambo! Eerste dagen in het mooie Tanzania - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van emmaenmaaikeintanzania - WaarBenJij.nu

Mambo! Eerste dagen in het mooie Tanzania

12 Juli 2016 | Tanzania, Arusha

Mambo!
Poa, mambo! poa!
Dit is een gebruikelijke begroeting hier in Tanzania. Het betekent hallo hoe gaat het? Goed, hoe gaat het met jou? Goed.

Onze vliegreis is goed verlopen. Tijdens onze eerste vlucht konden we lekker filmpjes kijken en vloog de tijd voorbij. Op Qatar (onze tussenvlucht) moesten we zeven uur overbruggen. De luchthaven is daar onwijs mooi, veel winkeltjes, dure auto's en veel sjeiks. De tweede vlucht hebben we lekker kunnen slapen.
Na een lange vliegreis zijn we gistermiddag aangekomen op Kilimanjaro Airport. Lopend over de landingsbaan gaan we naar het gebouwtje wat bij het vliegveld hoort. Binnen moeten we een formulier invullen voor ons visum. Het aanvragen van het visum ging helaas op een Afrikaans tempo.. Van balie 1 naar 2 naar 3 en dat allemaal met veel wachten, groepen die voorgelaten worden etc. Na een uur kunnen we eindelijk instappen in de auto van Deo, de chauffeur. Anderhalf uur rijden we door het Tanzaniaanse landschap met typische Afrikaanse dorpjes en winkeltjes. Ook komen we langs Mount Meru. De Kilimanjaro was helaas door de wolken niet te zien, maar we zagen de top vanuit het raampje in het vliegtuig!
Aangekomen op het project worden we direct begroet door de aunties en kinderen van het kindertehuis. We hebben (nog) een eigen kamer met een lekker groot bed en als er elektriciteit is ook met warm water.
In de avond helpen we de kinderen op school bij het huiswerkuur (7-8 uur). De schooldagen zijn hier tot 's avonds! In dat huiswerkuur moet je tot 8 uur blijven. Als je eerder klaar bent, moet je gaan slapen op je tafel.
Na dit uur wachten we en vermaken we de kinderen in het huis totdat het eten klaar is. Om 9 uur krijgen we eindelijk lekker avondeten met rijst, kool en een saus. Prima, dit kunnen wij zeker de komende weken eten!
Na het eten zijn we toch echt wel erg moe van de 36 uur zonder slaap, dus zijn we lekker gaan slapen.
In de nacht werden we al rond 5 uur gewekt door de moskee die oproept om te gaan bidden. Toen die na een half uur daarmee klaar was en wij dachten nog even lekker te kunnen slapen, vond de huishaan het tijd om op te staan! Hij was vastberaden ons wakker te houden!

Om 8 uur werden we vandaag opgehaald door Ali. Hij is de coördinator van het project. Samen met hem gingen we langs alle klassen op school. In iedere klas werden we enthousiast begroet. De kinderen gaan gelijk staan en zingen een liedje voor je. Heel leuk om te zien. Na onze klassenbezoeken kregen we een groep toegewezen. Maaike assisteert in de babygroep (kleuters) en Emma assisteert in groep 2a (leeftijd groep 3-4). We helpen de kinderen met hun werkjes en kijken de schriften na, zelfs werkjes in het Swahili. We leren elke dag weer woordjes erbij. Heel bizar is dat de kinderen op hun tafel moeten hangen als ze klaar zijn. Heel anders in Nederland dus. Ze krijgen hier geen extra werkjes. Na de les gingen we met de kinderen naar buiten en dat hebben we wel geweten. De kinderen komen naar je toegerend en willen allemaal je hand vastpakken. Als dit niet lukt, pakken ze je arm, been of hangen ze om je middel (20 kinderen om je heen). Halverwege de ochtend werden we opgehaald door Adam. Adam gaf ons een tour door het centrum van Arusha. Op de markt hebben we lekker fruit gekocht. Heel veel mensen en smalle straatjes. Je moet hier goed opletten als je oversteekt, want regels kennen ze hier niet. Bepakt en bezakt gingen we met de Dala Dala naar het project Good Hope. Dala Dala zijn busjes, waar iedereen ingepropt wordt. Het lijkt wel of je op jeepsafari bent, want de bus gaat heen en weer over alle hobbels in de weg. Terug op Good Hope hebben we lekker met de kinderen gespeeld. Toen ze eenmaal onze camera in de gaten kregen, wilden ze allemaal fotomodel worden. Ze vinden het geweldig om op de foto te gaan en vooral om de foto's terug te zien.

Vanavond hebben we met Ali gesproken over het geld wat we ingezameld hebben. We willen onder andere nieuwe uniformen voor de kinderen kopen. Op dit moment hebben we 776 euro opgehaald!! Hier kunnen we heel veel mooie dingen van kopen.
Usiku mwema (goede nacht)

• 12 Juli 2016 - 21:28

Annemarie :

Leuk om te lezen hoe het jullie verwacht in een hele andere wereld!

Groetjes, Annemarie

• 12 Juli 2016 - 21:30

Annemarie :

Er moet "vergaat" staan ipv " verwacht" !

• 13 Juli 2016 - 20:14

Harald:

Hallo jongens,

Hoe vergaat het jullie daar?
    Is het eten lekker?
    Stuur nog eens een foto..

Groetjes van Papa

• 13 Juli 2016 - 22:07

Henriette:

Wat een verschil zeg! Je zult vast nog heel wat meemaken. Succes!!
    Groetjes Henriette

• 14 Juli 2016 - 22:23

Marly:

Maaide en Emma leuk om te lezen hoe jullie dit beleven. Het zal wel een cultuurchock zijn in de eerste week.
    Geniet van alle belevenissen!
    Gr marly