Waterpret! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van emmaenmaaikeintanzania - WaarBenJij.nu Waterpret! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van emmaenmaaikeintanzania - WaarBenJij.nu

Waterpret!

22 Juli 2016 | Tanzania, Arusha

Het is twee uur 's nachts, we liggen op bed. En dan horen we opeens harde mannenstemmen naast onze kamer. Er wordt snel daarna hard aan onze deur getrokken. We waren gelijk wakker. Wat is dit... iemand die onze spullen wil hebben? Ook horen we dat de mannen het bij de volgende kamer proberen. Bonzen en hard aan de deur trekken (hier slaapt de andere vrijwilliger). We besloten onze coördinator te bellen, maar die nam helaas niet op. Het was tenslotte ook midden in de nacht. Via een andere vrijwilliger kregen we zijn vrouws nummer, maar ook hier werd niet op gereageerd. We luisterden gespannen naar elk geluidje wat we hoorden. Gelukkig gingen de mannen uiteindelijk weg. In de loop van de dag hoorden we dat het de coördinator zelf was geweest. Hij wilde zijn schoonfamilie onderbrengen in een van de kamers, maar had dit ons van tevoren niet verteld. Mysterie opgelost!
Vandaag hebben we in onze eigen klas geholpen. De leerkrachten in de babyklas zijn erg dankbaar voor de inzet/bijdrage die we leveren. Dit hoort Maaike elke dag weer opnieuw. In de groep van Emma heeft de leerkracht geprobeerd om de rekensommen uit te leggen, zoals Emma dit de dag hiervoor had gedaan. Leuk dat ze onze ideeën meenemen tijdens het lesgeven. In de middag zijn we naar de muziekklas gedaan. In een klein gebouwtje dansten en zongen de kinderen liedjes, waaronder Mambo. Dit liedje blijft heerlijk in je hoofd zitten. Daarna zijn we langs klas 6 gegaan (leeftijd 12/13). Ze krijgen hier al moeilijke stof, wat wij normaal gesproken op de middelbare school krijgen. Wij hadden verwacht dat het onderwijs (inhoud) hier minder goed zou zijn. Dit valt ontzettend mee. Het enige is dat ze soms niet goed Engels kunnen schrijven (leren Engelse woorden verkeerd aan).
's Avonds hebben we bij de kinderen geïnventariseerd wie er geen zwemkleding had. Drie kinderen hadden nog geen zwemkleding, dus zouden we dit de volgende dag nog halen voor het zwemuitje van vrijdag. Daarna zijn we met andere vrijwilligers naar Via Via gegaan. Een hele leuke tent, met Afrikaanse live muziek, kampvuur en karaoke. Vanaf 00.00 kwam de dj en ging het los. Ook nu bewezen de Afrikanen weer dat ze heel goed kunnen dansen. Hier komen we zeker volgende week weer terug.

Vandaag was het dan zover, na school gaan we zwemmen met de kinderen!
We keken er met z'n allen al dagen naar uit.
Voordat we weer een ochtend op school gingen helpen, moesten we eerst nog met Ally op pad om voor twee grote meiden en 1 jongen zwemkleding te kopen.
Dit bleek moeilijker dan gedacht. De mensen zwemmen hier gewoon nooit, dus hebben ze ook geen zwemkleren. Ze leren ook als kind niet zwemmen, dus ze moeten allemaal bandjes aan of een grote band om.
Na meerdere winkels geprobeerd te hebben, konden we eindelijk een winkel vinden waar ze het verkochten. Omdat het zo schaars is, was het ook gelijk voor Tanzaniaanse begrippen vrij duur. Maar we hebben wel goede en mooie zwemkleding kunnen kopen, waarmee ze nog jaren vooruit kunnen.

Toen we weer terug waren op school zijn we nog een uur ongeveer gaan helpen. Op vrijdag hebben de kinderen een halve dag en was het laatste uurtje sportdag. De leerkrachten van de klassen waarmee we stonden kwamen maar niet, dus hebben we zelf estafetterace gedaan met de kinderen. Ze vinden het heerlijk om te bewegen en bleven maar rennen.

Na de lunch was het dan eindelijk tijd om te gaan. Iedereen had zwemkleding aan en droge kleding mee. We zouden met de schoolbus gaan, maar dat is niet een gebruikelijke grote schoolbus. Deze bus is van het formaat van een dala dala en die zijn zo groot als een klein bestelbusje in Nederland. Zoals gebruikelijk hier werd deze ook helemaal volgepropt. 19 kinderen van het weeshuis, wij 3, 1 auntie, 1 chauffeuse, 1 kennis, 5 kinderen van familieleden en een oma konden er allemaal in. De kennis en familieleden gingen zeer onverwacht mee, maar dat is hier heel normaal. In die kleine bus die bijna door z'n hoeven zakte, zaten in totaal dus 30 mensen?! Vol, maar zeker erg gezellig.
Omdat de kinderen weinig het terrein van het weeshuis en de school afkomen, keken ze hun ogen uit tijdens de rit naar het hotel waar we gingen zwemmen. Alles werd benoemd en aangewezen. Het was leuk om te zien hoe ze hiervan genoten. Na driekwartier en drie tussenstops waren we dan eindelijk in het Impala hotel in Arusha. In de tuin van het hotel ligt een mooi en groot buitenbad. Toen alle bandjes aan waren en we ze op het hart hadden gedrukt voorzichtig te zijn en vooral heel veel plezier te hebben, kon de waterpret beginnen.
Ondanks het super koude water hebben we heerlijk een middag plezier gemaakt in en naast het zwembad. Tussendoor kregen ze nog wat te drinken van ons. Omdat ze niet anders dan soms water en elke dag pap drinken, vonden ze de frisdrank heerlijk!
Om een uur of 5 gingen we weer volgepropt terug naar huis.
De kinderen waren moe en voldaan van een gezellige middag!
Morgenochtend staat een bezoek aan een traditioneel masaidorp gepland, we zijn heel benieuwd!

• 22 Juli 2016 - 22:18

Henriette:

Wat mooi dat jullie met zo weinig middelen hen zo'n geweldige ervaring laten opdoen!
    Groetjes Henriette

• 23 Juli 2016 - 08:43

Marly:

Het blijft leuk om jullie belevenissen te lezen. Blijf lekker genieten.

• 23 Juli 2016 - 22:16

Gerard:

Leuk om te lezen. Jullie hebben een leiuke tijd dat is duidelijk :)