You're the bestie girl/boy/madame - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van emmaenmaaikeintanzania - WaarBenJij.nu You're the bestie girl/boy/madame - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van emmaenmaaikeintanzania - WaarBenJij.nu

You're the bestie girl/boy/madame

20 Juli 2016 | Tanzania, Arusha

Op maandag brak er weer een nieuwe schoolweek aan. In de ochtend vertrokken we allebei weer naar onze eigen klas. In klas 2A kregen ze bij wiskunde en science nieuwe onderwerpen. Bij wiskunde gingen ze voor het eerst met geld rekenen (shillings). Bij science leerden ze over lichtenergie. De leerkrachten betrekken ons steeds vaker bij het werk. Ze vragen ons echt gericht om dingen te doen. Maaike doet bijvoorbeeld in de baby klas veel dansjes en liedjes met de kinderen en Emma maakt veel platen voor op de muur en om te gebruiken tijdens de les. Zo wordt de lesstof wat meer visueel gemaakt voor de kinderen. In de middag na de lunch zijn we Ngusero ingelopen voor het kopen van nieuwe slippers voor de kinderen van het weeshuis. Veel kinderen lopen op kapotte slippers, dus dit leek ons een mooi doel voor een deel van het donatiegeld. We gingen vrij diep het dorp in. Het was duidelijk dat ze daar bijna nooit mzungu's zien. Overal waar we voorbij liepen werden we begroet, achtervolgd door kinderen en kwamen er kinderen naar ons toegerend. Er stond zelfs een kindje vanaf 200 meter afstand helemaal te springen, te zwaaien en MZUNGU te gillen! Dit blijft heel gek.
Bij een klein kraampje van een aardige vrouw konden we met handen en voeten en een liniaal uitleggen wat we nodig hadden. We hadden alle voeten van de kinderen opgemeten en we konden bijna alle slippers in dat kraampje kopen. Omdat we nog niet alles hadden, zijn we nog met de dala dala naar Arusha gegaan. Dit was onze tweede keer in de minibusjes volgepropt met mensen. Ze propten 'm zo vol dat we uiteindelijk allemaal een kind op schoot hadden. Dit blijft een echte Afrikaanse ervaring die je echt een keer meegemaakt moet hebben!
In Arusha zijn we de lokale markt op gegaan om de rest van de slippers en nog wat fruit te kopen. We blijven ons erover verbazen hoe weinig alles hier kost!
We hebben 19 paar slippers voor ongeveer 18 euro gekocht.
In de avond na het eten hebben we alle slippers gegeven met hun naam aan de onderkant. Ook hebben we de onderbroeken, knutselspullen en ander speelgoed gegeven wat we bij ons hadden. Iedereen was er erg blij mee en zeer dankbaar!

Op dinsdag was het heerlijk warm weer en gingen de babyklassen lekker buiten leren. Ze deden allerlei dansjes en zongen allerlei liedjes lekker in de Tanzaniaanse zon! Zo deden we follow the leader, waarbij alle kinderen acher elkaar liepen.
In klas 2A deden ze een vervolg van het geld rekenen. Tijdens de les VAB gisteren en vandaag gebruikte de leerkracht echte shilling munten en briefjes. Emma had dit keer voor de briefjes gezorgd en de kinderen de dag ervoor voor de munten.  Emma merkte tijdens het werken dat ze er nog weinig van snapten ondanks de redelijk uitgebreide uitleg van de leerkracht tijdens de les. Het is een nieuw onderwerp dus dat is logisch. Emma heeft toen met toestemming van de leerkracht klassikaal op het bord heel uitgebreid alle sommen besproken. Na afloop begreep iedereen de 6 sommen en waren ze zo dankbaar dat ze een liedje zongen en maar "Thank you madame" bleven zeggen, erg lief! Wanneer de kinderen iets goeds doen, zingen ze een liedje wat eindigt met de zin: you're the bestie girl/boy/madame (ze plakken overal de 'ie' achter).

We willen allebei ook komende dagen in andere klassen gaan kopen. Voor jezelf is dat erg leuk en informatief, maar ook de kinderen uit het weeshuis vinden het heel leuk als je bij hun in de klas komt kijken. Dinsdagmiddag is Emma bijvoorbeeld al bij Ibra in de klas geweest. Hij bleef maar omkijken of ik wel zag dat hij een goed antwoord had gegeven. Heel leuk om ook andere klassen te zien!

Na school kunnen de kinderen zich ook zelf heel goed vermaken. Een spelletje wat ze vaak spelen is Pito. Ze maken dan met een slipper een baan met obstakels in het zand. Iedereen heeft een flessendop en moet proberen zijn flessendop het eerst over de baan, obstakels en de finish te pieken. Heel leuk hoe ze zich met zo weinig en simpel materiaal zich goed kunnen vermaken.

Normaal eten we altijd rijst (zowel als lunch en als avondeten). Dit keer hebben we voor het eerst 's avonds chapati's (soort pannenkoeken) gegeten. Het was heerlijk, een keer geen rijst! Na het avondeten is Maaike met de kinderen kettingen en armbanden gaan maken van rietjes. De kinderen zijn dolenthousiast en willen dit allemaal maken. Helaas hebben we maar 3 scharen en kunnen er maar drie kinderen per keer. Veel omwisselen dus.

De volgende morgen was de chapati vooral bij Emma verkeerd gevallen. Emma is de hele ochtend op het weeshuis gebleven, omdat zij zich echt niet lekker voelde. Maaike is 's ochtends bij de klas van Emma gaan kijken. Erg leuk om in een andere klas te kijken hoe ze leren. Na afloop heeft Maaike een les over het menselijk lichaam gegeven in de bavy klas. De kinderen kunnen al veel lichaamsdelen benoemen. Gelukkig kon Emma in de middag weer naar buiten en gaat het steeds iets beter. We hebben smiddags geholpen met het afwassen en de speelgoedkast opgeruimd. De kinderen smijten hun spullen vaak de kast in, waardoor het er na een paar dagen niet meer uit ziet. Opeens dook er een rat met een dikke staart op in het weeshuis. Helaas hebben we die niet kunnen vangen dus loopt hij hier nog rond. Daarna zijn we met de kinderen lekker naar buiten gegaan. Het is hier eindelijk ook mooi weer. De kinderen vinden het geweldig om met de bellenblaas en ballonnen te spelen. Tijdens het buitenspelen zagen we jongens in zwarte capes, zwarte maskers en stokken rond de school lopen. De kinderen vertelden hier een spookverhaal over dat ze kinderen slaan. Ze zijn erg bang voor de jongens en rennen vaak voor ze weg. Ook wij vonden ze bedreigend overkomen en hebben er maar geen foto's van gemaakt. De headmaster moest erg lachen wanneer wij vroegen waarom deze jongens rond de school liepen. Volgens de traditie van een bepaalde stam moeten jongens er zo bij lopen, wanneer zij besneden zijn. Niet gevaarlijk dus. We kunnen weer met een gerust hart slapen:)

• 20 Juli 2016 - 21:25

Harald:

Hallo jongens,

Mooi verhaal hoor..
    Jullie amuseren je wel volgens mij..
    Emma ,beterschap!

Groetjes van Papa