Afrikaanse dansjes - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van emmaenmaaikeintanzania - WaarBenJij.nu Afrikaanse dansjes - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van emmaenmaaikeintanzania - WaarBenJij.nu

Afrikaanse dansjes

15 Juli 2016 | Tanzania, Arusha

Vandaag was onze eerste officiele hele dag. Bij binnenkomst worden we altijd door de kinderen begroet. Ze gaan staan en zingen een welkomsliedje, we lijken net beroemdheden. In de babyklas oefenen de kinderen iedere dag het alfabet en tellen ze tot 50. Soms wel sneu want ze krijgen bijna iedere dag ongeveer dezelfde opdracht, alleen net even anders. Gelukkig is er genoeg tijd om te dansen en te zingen. Het is ontzettend leuk om dat te zien en we hebben al verschillende filmpjes gemaakt in de klas. Maaike heeft samen met de kinderen verschillende liedjes gezongen (Hoofd, schouders, knie en teen, Hokipoki enz.). De kinderen kunnen al heel goed met hun heupen schudden. Het zit er van jongs af aan al in. In groep 2a hebben de kinderen veel vakken. Ze krijgen weinig instructie. De les bestaat uit veel opdrachten en de leerkracht nazeggen. Ondanks ze veel herhalen, snappen ze er soms niks van. Emma heeft daarom posters gemaakt om op te hangen. In de hogere klassen doen ze weinig met creatieve vakken en zijn ze ontzettend blij wanneer ze mogen tekenen. Zo had Emma eerst een eigen tekenles bedacht, maar gaf de leerkracht aan dat de tekenles gekoppeld kon worden aan de les over naaien. In overleg met de leerkracht was er bedacht om kledingstukken te tekenen. De leerkracht/kinderen hadden spullen meegenomen die je nodig hebt bij het naaien, waardoor het een interactieve les werd. Erg leuk om te zien hoe enthousiast de kinderen waren tijdens de naai/tekenles. Af en toe wanneer kinderen druk zijn/niet luisteren slaat de leerkracht hen met een stok. Je weet dat de kinderen in deze cultuur geslagen worden, maar toch heeft het een grote impact op je als je het van dichtbij ziet. Het is in de hogere klassen 'normaal' dat dit gebeurt. In de babyklas worden de kinderen voor straf in de hoek gezet en nog niet geslagen.
In de middag gingen we met Ally naar Arusha om geld te pinnen voor de schooluniformen die we willen gaan kopen. Er zijn een hoop kinderen op school met gaten in hun uniformen en sommige kinderen hebben nieuwe sportuniformen nodig. Voor ongeveer 160 euro van de opgehaalde 800 euro kunnen we een hoop kinderen voorzien van een nieuw uniform. Om een uur of half 7 vertrokken we naar Arusha om daar een gezellige avond door te brengen met de andere vrijwilligers. We begonnen in een koffietent waar ze volgens Adam de allerbeste koffie verkochten van Tanzania. Het was inderdaad erg lekker! Vervolgens aten we heerlijk friet en burgers en dronken we cocktails bij de Mexicaan. Daarna was het tijd voor karaoke en een dansje bij Empire. Hier is op elke woensdagavond karaokenight. In het begin was het nog rustig en kwam het nog niet los, maar na een half uur begon het feest. Ook wij hebben ons gewaagd aan de karaoke. Uit volle
borst en dansend brachten wij Dancing queen van ABBA ten gehore. Er zaten zoals altijd bij karaoke een aantal slechte zangers tussen, maar tot onze verbazing ook een hele hoop goede! We waren gelijk fan van een jongen/man die en goed kon zingen en goed kon rappen. Na de karaoke was het tijd voor een dansje op de dansvloer. Iedereen wil graag met mzungu's (blanken) dansen en dat laten ze ook goed merken! Het was zo leuk om te zien dat elke Tanzaniaan goed kan dansen! Je ziet dat het in de genen zit. Ze laten hun danskunsten ook graag zien op de dansvloer, wat voor ons een leuke show oplevert. Na een avond heerlijk dansen en gezelligheid zochten we ons bed weer op in het kindertehuis.

Elke middag na school is het tijd om lekker met de kinderen uit het kindertehuis te spelen. Zodra je ergens heen loopt of ergens gaat zitten, komen ze gelijk bij je zitten. Ze willen heel graag aan je haar zitten en er allerlei soorten staarten en vlechten in maken. Hun haar is namelijk of kaal geschoren of ingevlochten. Daarnaast spelen we zolang het licht is lekker buiten op het grote terrein van de school en het huis. Zodra het een beetje donker wordt, gaan we naar binnen. Sommige kinderen spelen het liefst de hele dag met de LEGO. Zodra we naar binnen gaan, wordt dan ook meestal gelijk de LEGO gepakt. Gisteravond kregen wij vrij laat eten (10 uur), maar dat gaf ons wel de gelegenheid om de kinderen naar bed te brengen en wat quality time met ze te hebben. Het één op één contact voor het slapen gaan met hun ouders hebben deze kinderen niet, dus je merkt dat ze dat toch wel even fijn vinden. Even in bed gestopt worden, een verhaaltje lezen, een knuffel, een kus en/of een praatje en ze zijn helemaal blij.

Vandaag hebben de kinderen 'sportdag' gehad. Ze beginnen de dag met rondjes rennen om de school. Tussen de lessen door deden de kinderen in de hogere klassen sportspelletjes, zoals touwtrekken (zonder touw maar aan je armen trekken). De kinderen kunnen lekker hun energie kwijt.
Na een ochtend op school en een voedzame lunch was het tijd om met de vrouw van Ally spullen te gaan kopen van een deel van het ingezamelde geld. We gingen met de auto naar de lokale markt in Arusha. Bij een soort drogistkraampje hebben we spullen als tandpasta, tandenborstels, zeep, wasmiddel, bekers om zich te wassen, schoenpoets en borstels, pindakaas, boter en kammen gekocht. Daarna hebben we nog 20 sinaasappels, 6 ananassen en 2 mega grote watermeloenen gekocht. Tot slot hebben we voor alle kinderen een set nieuwe onderbroeken gekocht.
Toen we weer terug waren op Good hope zijn we met de anders vrijwilligers hier het dorp (Ngusero) ingelopen. Het is zo leuk om in zo'n typisch Afrikaans dorpje te wandelen en je ogen uit te kijken over alles wat je ziet. Je bent als groepje mzungu's wel echt een bezienswaardigheid. Iedereen spreekt je aan of komt naar je toegerend om even gedag te zeggen. Ze zijn allemaal heel vriendelijk.
Na de rest van de middag gespeeld te hebben met de kinderen gingen we een deel van het gekochte fruit klaarmaken voor de kinderen. Na hun avondeten krijgen ze allemaal een schep verse ananas en sinaasappel van de markt, dat zullen ze hopelijk heerlijk vinden!
Komend weekend hebben we ook nog leuke plannen in het vooruitzicht. Morgen gaan we naar de masaimarkt en spaghetti koken voor de kinderen en zondag naar de hotsprings om een dag te genieten in een natuurlijk subtropisch zwembad!

• 15 Juli 2016 - 20:17

Harald:

Hallo jongens,

Een heel mooi verhaal hoor!
    Ik hoop dat jullie er van genieten deze weken..

Stuur nog eens een paar foto,s..

Groetjes van Papa

• 16 Juli 2016 - 12:07

Sylvis:

Hoi Maaike en Emma,
    Wat een leuke belevenis is dit voor jullie zeg, heel bijzonder allemaal.Geniet ervan!
    Groetjes Sylvia

• 16 Juli 2016 - 22:52

Henriette:

Emma en Maaike, wat een indrukken doen jullie op.
    Succes en geniet er van!
    Groetjes

• 17 Juli 2016 - 22:22

Karin:

Hallo Maaike en Emma Leuk verhaal. Geniet van deze mooie ervaring die jullie daar op gaan doen.
    Daar zie je het leven is van een hele andere kant. Best bijzonder. Geniet ervan Gr Karin